Arkivet

LOKALHISTORISK ARKIV

Arkivet har til huse i Æ Museum, Storegade 47, Skærbæk, det tidligere Skærbækegnens Museum.

I Lokalhistorisk Arkiv registrerer og opbevarer vi dokumenter, fotos, tegninger mm. med relation til Skærbækegnen. Materialet er for det meste skænket til Historisk Forening af privatpersoner og foreninger.

Vi er altid glade for at modtage materiale, som er med til at belyse egnens historie.

Ønsker du at aflevere materiale til arkivet, kan du skrive til Historisk Forening på mail på post@historiskforeningskaerbaek.dk, eller du kan kontakte formanden, Jørn Otto Dahlmann, på mail j.o.dahlmann@outlook.com eller tlf. 61 75 69 13.

Vi besvarer gerne spørgsmål i det omfang, vi kan, men vi er et lille arkiv med kun ganske få frivillige, og pt. har vi desværre ikke mulighed for at bistå private med egentlige undersøgelser eller slægtsforskning.

Men du er velkommen til selv at søge i arkivets materiale. Vi arbejder i arkivet hver torsdag fra kl. 9.30-12.00, og her må du meget gerne komme forbi til en snak og til at søge i vores materiale.

Vi er desuden i gang med at digitalisere materialet, og når vi er kommet længere med dette arbejde, får publikum lettere adgang til at søge i arkivets materiale uden at skulle møde op fysisk.

Om bygningen

Bygningen, hvor arkivet har til huse, er opført i 1908 og var oprindelig købmandsgård. Ejendommen er tegnet af arkitekt Kaj Gottlob, der også har tegnet Knippelsbro og Langebro i København.

Efter at have fungeret som købmandsgård siden 1908 blev bygningen i 1984 solgt til daværende Skærbæk Kommune, og huset blev herefter indrettet til museumsdrift.

Skærbækegnens Museum åbnede i bygningen i juni 1985 og var fra starten et selvstændigt museum. I 2008 blev det en del af Museum Sønderjylland, men da den sønderjyske museumsorganisation senere kom i økonomiske vanskeligheder, besluttede Museum Sønderjyllands bestyrelse i 2016 at nedlægge Skærbækegnens Museum. Stort set hele samlingen i Skærbæk blev flyttet til andre museer under Museum Sønderjylland.

Ejendommen tilhører i dag Tønder Kommune, der stiller den til rådighed for Historisk Forening. Udover arkiv bruger vi den bl.a. til møder og udstillinger. Desuden holder Skærbæk Erhverv og andre foreninger også møder i bygningen.

Søg i vores digitaliserede materiale her: