Om

OM HISTORISK FORENING

Historisk Forening for Skærbæk og Omegn blev oprettet i 1967, og foreningens formål er at skabe interesse for og sikre kildemateriale til Skærbækegnens historie og egnens historiske minder.

Fra første færd arbejdede foreningen med at indsamle, registrere og bevare arkivalier og genstande fra fortiden med henblik på at få etableret et museum i Skærbæk.

Vejen til museet blev lang og møjsommelig, men den 16. juni 1985 åbnede Skærbækegnens Museum i den tidligere købmandsgård på hjørnet af Storegade og Nissumsgade. Bygningen havde daværende Skærbæk Kommune erhvervet i 1984 for at stille den til rådighed for museumsdrift.

Efter sammenlægning med Museum Sønderjylland i 2008 blev Skærbækegnens Museum nedlagt i 2016, og stort set hele museets samling, herunder de berømte Skærbæk-tæpper fra pastor Jacobsens væveskole, blev flyttet til andre museer - til stor ærgrelse og frustration for mange borgere i Skærbæk.

I dag anvendes den tidligere museumsbygning bl.a. af Historisk Forening til lokalhistorisk arkiv, møder og udstillinger. Bygningen, der nu har navnet Æ Museum, ejes af Tønder Kommune.

Historisk Forening inviterer hvert år til en række arrangementer med historiske og kulturhistoriske emner.

Foreningen driver også Lokalhistorisk Arkiv, hvor arkivalier, billed- og lydoptagelser, trykt materiale og andre data samles, registreres, bevares og stilles til rådighed for offentligheden.

FÅ NYHEDER FRA OS

Tilmeld dig vores nyhedsservice og få mails fra os om arrangementer og andre tilbud.

Er du medlem af foreningen, behøver du ikke tilmelde dig. Som medlem bliver du automatisk optaget på mailinglisten. Du kan selvfølgelig altid afmelde dig, hvis du ikke længere ønsker at modtage vores nyhedsbreve.

Tilmelding til Historisk Forenings nyhedsservice

* Skal udfyldes