ARRANGEMENTER 2021 - 2022

Her kan du se den samlede oversigt over planlagte og gennemførte arrangementer i sæsonen 2021-2022.

Bemærk, at vi beder om tilmelding til de fleste arrangementer. Tilmelding kan ske direkte fra oversigten her eller ved at sende en mail til post@historiskforeningskaerbaek.dk.

Hvis du bruger mail, så husk at oplyse, hvilket arrangement du tilmelder dig.

Til de fleste arrangementer skal du betale entre. Entrebeløbet udgør typisk 75 kr. for medlemmer af Historisk Forening, mens ikke-medlemmer betaler 100 kr. Beløbet dækker også kaffe og brød.

Torsdag den 2. september 2021 kl. 19.30 i Emanuel

Mike Fröhnel, tidligere Stasi-fange i DDR, fortæller om sine oplevelser under DDR-styret og sine mere end seks år som fange hos den berygtede sikkerheds- og efterretningstjeneste. Mike Fröhnel har en forkærlighed for Danmark. Han er stor fan af Olsen Banden-filmene og var ven med Morten Grunwald, der spillede Benny i serien.

Der var ca. 150 delagere.

Lørdag den 11. september 2021

Udflugt langs den gamle Kongeågrænse. Bustur arrangeret i samarbejde med Løgumkloster og Bredebro historiske foreninger.

Udflugten samlede 55 deltagere.

Torsdag den 7. oktober 2021 kl. 19.30 i Æ Museum

Rigmor Petersen, Rømø, fortæller om Lakolk og pastor Jacobsens planer for udvikling af området. Rigmor Petersen virker som guide for Naturcenter Tønnisgård og har stor viden om området.

Der var ca. 80 deltagere.

Torsdag den 11. november 2021 kl. 19.30 i Æ Museum

Med afsæt i sin bog “De Faldnes Minde” fortæller historikeren, tidligere arkivar, dr.phil. Lars N. Henningsen, Aabenraa, om 100 års strid om mindesmærker og mindekultur i Sønderjylland efter første verdenskrig.

Der var ca. 30 deltagere.

Torsdag den 10. februar 2022 kl. 18.30 i Emanuel
Afstemningsfest med spisning og tale ved journalist og tidligere redaktør af Æ Rummelpot, Sven-Erik Ravn, Hjartbro. Korsang ved Skærbæk Egnskor.

Arrangementet gennemføres i samarbejde med Foreningen Norden, Grænseforeningen og Emanuel.

Der var ca 90 deltagere.

Søndag den 20. marts 2022 kl. 9.30 - 16.00 i Emanuel
Højskoledag med Genforeningen som tema. Arrangementet gennemføres i samarbejde med Emanuel, Grænseforeningen, Foreningen Norden og Tidens Kvinder.

Der var ca. 40 deltagere.

Torsdag den 21. april 2022 kl. 19.30 i Æ Museum
“Hvornår var det nu, det var?” ved Robert Risgaard Lauritzen.

Der var ca. 60 deltagere.

Torsdag den 5. maj 2022 kl. 11.30 ved Mindebrønden, Tøndervej
Mindehøjtidelighed for Danmarks Befrielse. Derefter kaffe og tale ved præsidenten for De Danske Forsvarsbroderselskaber, Allan Poulsen, Tønder, i Emanuel.

Der var ca. 40 deltagere.

Onsdag den 18. maj 2022, Skærbæk Banegård kl. 12.45

Fælles udflugt til Sæd, Süderlügum, Ladelund KZ-museum, Rens Mølle, Grænsegendarmmuseet, Burkal, Bylderup og Bredevad.

Der var ca. 35 deltagere.

Torsdag den 19. maj 2022 kl. 19.30 i Æ Museum
Generalforsamling i Historisk Forening.

Der var ca. 20 deltagere.

Torsdag den 13. oktober 2022 kl. 19.30 i Emanuel

Fra Søndernæs-Astrup til Emanuel og Skærbæk. Tove Tersbøl, formand for Emanuel, korleder mm. fortæller om sit liv og alsidige arbejde for kulturlivet i Skærbæk.

Entre inkl. kaffe: 75 kr. for medlemmer - 100 kr. for ikke-medlemmer