Vedtægter

FOR

SKÆRBÆK OG OMEGN

Vedtægter

§ 1. Foreningens navn er:

Historisk Forening for Skærbæk og Omegn

Lokalhistorisk Arkiv

I daglig tale Historik Forening

§ 1. Foreningens hjemsted er Skærbæk. Lokalhistorisk Arkivs arbejdsom- råde er Skærbæk og omegn.

§ 2. Foreningens formål er at skabe interesse for og at sikre kildemateriale til Skærbæk-egnens historie og egnens historiske minder.

2.1. Arkivets formål er at indsamle, registrere og bevare arkivalier, billeder, billed- og lydoptagelser, trykt materiale og andre data uanset medium af ikke-statslig proveniens med tilknytning til Skærbæk og omegn, dens bor- gere, foreninger, virksomheder og institutioner i fortid og nutid samt stille det indsamlede materiale til rådighed for offentligheden efter de gæl- dende regler for tilgængelighed, og gennem udadvendt virksomhed fremme kendskabet til og styrke interessen for Skærbæks historie.

2.2. Det indsamlede materiale betragtes som offentligt eje, og dets forbli- ven som sådan garanteres.

§ 3. Enhver, der har interesse for Skærbækegnens historie og foreningens arbejde kan blive medlem.

§ 4. Foreningen ledes af en bestyrelse på indtil 7 medlemmer, der vælges af generalforsamlingen ved almindeligt stemmeflertal for to år ad gangen, således at der skiftevis afgår tre og fire medlemmer. Første gang afgår tre efter lodtrækning.

§ 5. Bestyrelsen konstituerer sig selv med formand, næstformand, sekre- tær og kasserer.

5.1. Bestyrelsen er endvidere bestyrelse for Lokalhistorisk Arkiv.

5.2. Bestyrelsen påser og har ansvar for, at arkivets samlinger opbevares betryggende, er forsvarligt registreret, og at de er offentligt tilgængelige, dog således at gældende tilgængelighedsregler respekteres.

§ 6. Bestyrelsen kan udpege medlemmer til varetagelse af særlige opgaver i overensstemmelse med foreningens formål, såsom repræsentanter for styringsgruppen for Lokalhistorisk Arkiv.

§ 7. Den årlige generalforsamling afholdes inden udgangen af maj og ind- kaldes af bestyrelsen med mindst 14 dages varsel ved bekendtgørelse i den lokale ugeavis samt på hjemmesiden og sociale medier.

§ 8. På generalforsamlingen aflægges beretning og revideret regnskab samt vælges bestyrelse i henhold til § 4. Desuden vælges to suppleanter til bestyrelsen for et år ad gangen samt to revisorer. Revisorerne vælges for to år ad gangen og afgår skiftevis, første gang ved lodtrækning.

Forslag fra medlemmerne skal indgives 8 dage før generalforsamlingen.

Medlemmer, der ikke er til stede på generalforsamlingen, kan kun vælges til bestyrelsen, såfremt et skriftligt samtykke foreligger fra det pågældende medlem. Man kan ikke stemme ved fuldmagt.

§ 9. Det årlige kontingent fastsættes af generalforsamlingen efter forslag fra bestyrelsen.

§ 10. Ekstraordinær generalforsamling afholdes, når mindst en tredjedel af medlemmerne skriftligt forlanger det med angivelse af motiveret dags- orden, eller når bestyrelsen skønner det nødvendigt. Ekstraordinær gene- ralforsamling indkaldes efter samme regler som ordinær generalforsam- ling jf. § 7.

§ 11. Foreningens regnskabsår går fra 1. januar til 31. december. Medlem- skab af foreningen er fra 1. juli til 30. juni.

§ 12. Foreningens opløsning kan kun vedtages ved almindeligt stemmefler- tal af en generalforsamling, der tæller mere end halvdelen af medlem- merne. Er den indkaldte generalforsamling ikke beslutningsdygtig, kan for- slaget tidligst igen forelægges ved en lovlig indvarslet generalforsamling, jf. § 7 og § 10, med dette som eneste punkt for dagsordenen. Denne gene- ralforsamling er beslutningsdygtig uanset antallet af fremmødte.

§ 13 Foreningens medlemmer og bestyrelse hæfter ikke for forpligtelser, der ikke kan dækkes af foreningens formue. Ingen medlemmer har krav på formuen eller dele deraf i tilfælde af foreningens ophævelse.

§ 14 Opløses foreningen overlades foreningens arkiver og indsamlede ma- terialer, herunder hvad der findes registeret i Lokalhistorisk Arkiv, efter ge- neralforsamlingens beslutning, og således at de kommer en historisk for- ening, institution eller forskningsopgave til gode som offentligt eje og med offentlig tilgængelighed.

§ 15 Forhold, der ikke er omtalt i disse vedtægter, overlades til bestyrel- sens afgørelse.

§ 16 Ændringer af disse vedtægter kan kun vedtages af en generalforsam- ling, når mindst to tredjedele af de fremmødte stemmer for de fremsatte forslag.

Godkendt på generalforsamlingen den 19. april 2018

Vedtægterne kan også hentes i en mere udskriftsvenlig version ved at klikke her

her